Agwnes epixeirhmatologias2016

Η Διευθύντρια κ. Κορδονίδου Ελισάβετ και ο Σύλλογος Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Βέροιας εκφράζουν τα ολόθερμα συγχαρητήρια τους

στους μαθητές της ομάδας Επιχειρηματολογίας του σχολείου και στις υπεύθυνες καθηγήτριες κ. Τσιτσερδώνη Ρούλα και Αβραμίδου Πελαγία  που συμμετείχαν και κατέκτησαν την 1η θέση στους 2ους Πανελλήνιους Αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας 2016 στην Αθήνα.

Τους αγώνες Αντιλογίας διοργάνωσαν τα Εκπαιδευτήρια “Πολύτροπη Αρμονία” σε συνεργασία με την Ελληνογαλλική Σχολή “Jeanne d’ Arc», το 1o ΓΕΛ     Παπάγου και τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, υπό την αιγίδα του τμήματος Φιλοσοφίας- Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η ομάδα του σχολείου μας, ύστερα από τη μεγάλη νίκη της στους προκριματικούς αγώνες για την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, συμμετείχε επιτυχώς στους 2ους Μαθητικούς Αγώνες Επιχειρηματολογίας που πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 1 Απριλίου 2016 στις εγκαταστάσεις των εκπαιδευτηρίων "Πολύτροπη Αρμονία" και το Σάββατο 2 Απριλίου 2016 στα αμφιθέατρα του Κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30).

Το σχολείο μας εκπροσώπησαν οι μαθητές: Δάρα Αθανασία (πρώτη ομιλήτρια), Μαυρίδης Αναστάσιος (δεύτερος ομιλητής), Παπαδοπούλου Μαρία (τρίτη ομιλήτρια), Νούλα Μελίνα(βοηθός), Τσατίρη Χρύσα (βοηθός). Την πολύτιμη στήριξή τους στην ομάδα προσέφεραν οι συμμαθήτριες τους και μέλη της ομάδας επιχειρηματολογίας του σχολείου, Απλακίδου Παναγιώτα, Ζησιοπούλου Χριστίνα, Ιωακειμίδου Ειρήνη και ο συμμαθητής-μέλος Σερέμετας Νικόλαος που τους στήριζαν και τους εμψύχωναν τόσο πριν όσο και μετά από κάθε αγώνα. Τα παιδιά συνόδευαν επίσης οι προπονήτριες φιλόλογοι, κ. Τσιτσερδώνη Ρούλα και Αβραμίδου Πελαγία.

Στους προημιτελικούς, την Παρασκευή 1 Απριλίου 2016,συμμετείχαν 18 σχολεία, δηλαδή 9 σχολεία από τη Βόρεια Ελλάδα μεταξύ των οποίων και το 3ο ΓΕΛ Βέροιας και 9 σχολεία από την Αττική και την Πάτρα τα οποία αγωνίστηκαν στα παρακάτω θέματα:

1. Ο καλλιτέχνης πρέπει να κρίνεται μόνο για το έργο του.

2. Η απόκτηση υλικών αγαθών δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ευτυχία του ανθρώπου

3. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο πρέπει να γίνεται χωρίς εξετάσεις.

Παρά τη δυσκολία των θεμάτων και οι τρεις ομιλητές της ομάδας του 3ου ΓΕΛ Βέροιας απέσπασαν την υψηλότερη βαθμολογία: 1520 μόρια ανάμεσα στα 18 ιδιωτικά και δημόσια σχολεία. Ειδικότερα, ο Μαυρίδης Αναστάσιος έχει συνολική βαθμολογία 509 μόρια και ακολουθούν η Δάρα Αθανασία με 506 και η Παπαδοπούλου Μαρία με 505 μόρια. Αξίζει να σημειωθεί ότι συγκέντρωσαν πολύ επιδοκιμαστικά σχόλια για την πειστικότητα των επιχειρημάτων ,την καλή εκφορά του λόγου, την οπτική επαφή με το κοινό και την πετυχημένη αντίκρουση.

Την Παρασκευή 1 Απριλίου 2016 οι αγώνες πραγματοποιήθηκαν σε τρεις γύρους. Κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τέσσερις ομάδες που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία προκρίθηκαν στους ημιτελικούς που πραγματοποιήθηκαν την επόμενη μέρα το Σάββατο 2 Απριλίου, ενώπιον όσων έλαβαν μέρος στους Αγώνες.

Συγκεκριμένα στους ημιτελικούς αγωνίστηκαν οι ομάδες της Jeanne D'Arc με την Γερμανική Σχολή Αθηνών και η Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης με το 3ο ΓΕΛ Βέροιας στο εξής θέμα:

" Η νεανική μόδα διαμορφώνει κοινωνικές ταυτότητες".

Στον τελικό αγωνίστηκαν η ομάδα της Γερμανικής Σχολής Αθηνών και το 3ο ΓΕΛ Βέροιας με θέμα:

"Η επιστημονική έρευνα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιεί πειραματόζωα".

Νικήτρια αναδείχθηκε η ομάδα του 3ου ΓΕΛ Βέροιας.

Την πρώτη θέση κατέλαβε επάξια το 3ο ΓΕΛ Βέροιας, καθώς η ομάδα μας διαχειρίστηκε ικανοποιητικά το χρόνο ,το άγχος και υπερτερούσε στην πειστικότητα των επιχειρημάτων από την αντίπαλη ομάδα. Στη συνέχεια μέσα σε ένα γιορτινό κλίμα απονεμήθηκε το 1ο ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΕ όλα τα μέλη της ομάδας από την κ. Φουντοπούλου Μαρία Ζωή, πρόεδρο του Φ.Π.Ψ. ΕΚΠΑ.

Λίγα λόγια για το διαχρονικό θεσμό της Επιχειρηματολογίας

Οι ρητορικοί αγώνες αναβιώνουν φιλοδοξώντας να επαναφέρουν στα σχολεία το κλίμα του υγιούς δημοκρατικού διαλόγου και της ευγενούς άμιλλας. Η ρητορική τέχνη αποτελεί πραγματικά μία πρόκληση για τους μαθητές που θα αποφασίσουν να ακολουθήσουν τα δύσκολα μονοπάτια των τρόπων πειθούς και της διαλεκτικής ικανότητας.

Ειδικότερα η αξία του θεσμού των Μαθητικών Αγώνων Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους μαθητές, αφού συμβάλλει στην καλλιέργεια των διανοητικών τους ικανοτήτων, στον εμπλουτισμό των γνώσεών τους και στην απόκτηση ευχέρειας και ετοιμότητας στον προφορικό λόγο, ιδιαίτερα ενώπιον ακροατηρίου.

Βασικός στόχος των Αγώνων Επιχειρηματολογίας είναι η καλλιέργεια της σκέψης και η επαφή των μαθητών με θέματα που, ενώ δε διδάσκονται στα σχολεία σε ειδικό και συγκεκριμένο μάθημα, βρίσκονται διάχυτα σε όλο το εύρος της διδακτέας ύλης και είναι ευρύτερα γνωστά από τον τύπο και τα Μ.Μ.Ε. Οι μαθητές εξασκούνται να σκέφτονται λογικά, ώστε να είναι ικανοί να καθορίσουν με ακρίβεια τα κεντρικά σημεία του θέματος που θα τους δοθεί, να παρουσιάσουν τις απόψεις τους με πειστικά επιχειρήματα και να μπορούν με ετοιμότητα να ανταπαντήσουν σε ερωτήσεις.

Η επαφή των μαθητών με σοβαρά ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος έχει ως συνέπεια την προετοιμασία τους για το μελλοντικό τους ρόλο ως σκεπτόμενων πολιτών της δημοκρατικής πολιτείας. Επιπλέον, τους προσφέρεται η δυνατότητα να αναπτύξουν μια διαφορετικού είδους συνεργασία και σχέση με τους καθηγητές και τους συμμαθητές τους και να εισαχθούν στο πνεύμα της υγιούς διασχολικής άμιλλας με κύριο κριτήριο την ομαδική εργασία.

Κάθε σχολείο μπορεί να συμμετάσχει με μία ομάδα πέντε έως οκτώ μαθητών, οι οποίοι θα κληθούν να επιχειρηματολογήσουν υπέρ ή κατά ενός επίκαιρου, κοινωνικού ή φιλοσοφικού θέματος. Σε κάθε αγώνα παίρνουν μέρος δύο πενταμελείς ομάδες, οι οποίες αναλαμβάνουν το ρόλο του Λόγου ή του Αντιλόγου έπειτα από κλήρωση. Οι Αγώνες Επιχειρηματολογίας αποσκοπούν στο να καλλιεργήσουν την ευγλωττία και την κριτική σκέψη των μαθητών, δίνοντάς τους την ευκαιρία να διαγωνιστούν μέσα σε ένα αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο κανόνων.

Οι κανόνες αυτοί τους επιτρέπουν να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους όχι μόνο στη λογική διάρθρωση των επιχειρημάτων και την πειθαρχημένη συνεργασία με τους συμπαίκτες τους, αλλά και στην άσκηση κριτικής στις θέσεις των αντιπάλων τους με σεβασμό και κοσμιότητα.

Σε κάθε αγώνα, που μπορεί να διεξαχθεί και παρουσία ακροατηρίου, παρίσταται Κριτική Επιτροπή, η οποία αποφασίζει τη νικήτρια ομάδα. Στην κριτική επιτροπή των προημιτελικών και τελικών αγώνων συμμετείχαν Πανεπιστημιακοί Καθηγητές από το ΦΠΨ και άλλες σχολές του ΕΚΠΑ, εν ενεργεία και επίτιμοι Σχολικοί Σύμβουλοι προκειμένου   να διασφαλιστεί ο αδιάβλητος, αμερόληπτος και αγωνιστικός χαρακτήρας της τελικής φάσης των αγώνων.

Με λίγα λόγια, η Επιχειρηματολογία - Αντιλογία είναι ένα αγώνισμα ψυχής, ηθικής, ομαδικότητας, δομημένης σκέψης, αγάπης για τη γλώσσα. Μαθαίνει σε όλους μας – καθηγητές και μαθητές – κάθε στιγμή να σεβόμαστε την πολυφωνία, να εξετάζουμε κάθε γεγονός και ιδέα πολύπλευρα, και να παλεύουμε, ώστε να διατυπώνεται ελεύθερα και αβίαστα κάθε άποψη. Θυμίζει ιδανική δημοκρατία. Και σε ένα τέτοιο δημοκρατικό περιβάλλον είναι όλοι ευπρόσδεκτοι!

«Οι ρητορικοί αγώνες είναι μια γιορτή των σχολείων. Δεν πρέπει να τους βλέπουμε ως μέσο αξιολόγησης, αλλά κυρίως ως μέσο προσέγγισης. Ως μια ευκαιρία να γνωρίσουμε παιδιά από άλλες περιοχές, από άλλες κοινωνικές τάξεις, με άλλο επίπεδο μόρφωσης, με διαφορετικές αντιλήψεις και τρόπο σκέψης. Δεν πρέπει να φανατιζόμαστε υπέρ της άποψης που καλούμαστε να στηρίξουμε, αλλά να συζητάμε μέσα στο πλαίσιο της ευγένειας και του συναγωνισμού».

Για όλους τους παραπάνω λόγους ευελπιστούμε να διευρυνθεί ο αριθμός των σχολείων που συμμετέχουν κάθε χρόνο στη διεξαγωγή των Αγώνων - Επιχειρηματολογίας - Αντιλογίας, ώστε να μετατραπεί σε μια πανελλήνια γιορτή.

Epityxia Agwnes Antilogias Apr 2016 2

Epityxia Agwnes Antilogias Apr 2016 6

Μπορείτε να δείτε και να "κατεβάσετε" το δελτίο τύπου (σε μορφή Word),

κάνοντας κλικ στο παρακάτω εικονίδιο:

Google Drive